Layla’s Fool

aff_a4_lf.jpg

Ik kom thuis, wallen rond mijn ogen en krullen die op mijn voorhoofd gelijmd lijken.
De koffie is net klaar en pa is net klaar met bidden.
Die kan dat zo goed timen.
Hij biedt mij koffie aan.
Daar zitten we dan.
Pa ritueel gewassen, zoon stinkt naar sigaretten en zweet.
Hij weet waar ik gezeten heb. Hij zegt geen woord.
Al Jazeera staat op.
Zonder geluid.
Hij schuift een volle doos met tweedehands boeken voor mijn voeten,
over de Grieken, de Azteken, de dinosauriërs, de planeten.
Vanaf dan verandert alles.


De mens is altijd op zoek naar magie.
Naar meer dan dit aardse bestaan. Want het kan toch niet dat dit het maar is?

Sommige mensen gaan op zoek naar dat meer in het geloof, anderen vinden het in de wetenschap of de liefde.  Misschien bestaat er wel een manier om dit alles met elkaar te verbinden? Misschien is er een manier om het onverzoenbare toch te verzoenen?

In Layla’s Fool loopt het personage Haider verloren tussen werelden die ver uit elkaar lijken te liggen. Het wonderlijke van het heelal blaast hem stevig van zijn fundamenten. Zijn geloof in de islam ruimt plaats voor een fascinatie voor sterren en planeten. Hij belandt in een vacuüm dat hij vol bevlogenheid weer tracht op te vullen. De grens tussen passie en obsessie wordt flinterdun.

Theatermaker Haider Al Timimi plaatst in Layla’s Fool plaatst het kleinmenselijke tegenover de grote ideeën. De micro- tegenover de macrokosmos. Daar waar woorden soms te kort schieten, zet hij dans, muziek en beeld in. Zo ontstaan nieuwe perspectieven en een andere manier van kijken, denken, ervaren.



Layla’s Fool wijst via de sterren de richting aan wie het noorden dreigt kwijt te raken. Haider Al Timimi en co leveren een montere, veerkrachtige, droogkomische en jazzy voorstelling af die wat rust en strakheid mist maar wél ontwapenend toont hoe onze wereld op hol slaat omdat men amper de moeite neemt om uit te zoomen, om voorbij alle illusies op en naast de zodiak te kijken. En om te musiceren. Want muziek redt de wereld (van deze Layla’s Fool).”

Knack ***

“Al Timimi is een geboren entertainer. Zijn speeldrang ontstaat vanuit zijn passionele persoonlijkheid die, het zijn zijn eigen woorden, genetisch té is. De momenten dat het gezelschap in overdrive gaat, worden afgewisseld met oases van rust, bijvoorbeeld wanneer Haider uit het scheppingsverhaal uit de Koran citeert en zangerig Arabisch de zaal betovert of wanneer hij poëtisch afsluit met een flard Van Ostaijen.”

De Morgen ***



This slideshow requires JavaScript.




CREDITS

tekst, regie en spel Haider Al Timimi muziek Edmund Lauret (gitaar), Laurens Van Bouwelen (drum), Wim Segers (vibrafoon), Stijn Engels (keys), Jelle Van Cleemputte (bas) dramaturgie Bart Capelle kostuums Marij De Brabandere vormgeving Maarten De Vrieze danscoach Georgina del Carmen Teunissen coach luchtacrobatie Juliana Joseph lichtontwerp Thomas Clause geluid Jo Thielemans productieleiding Ellen De Naeyer productie BRONKS met de steun van Kaaitheater



TRAILER