Sommige mensen moeten elke dag hun haren knippen,
of ze zouden stikken.
Andere mensen kunnen fantastisch gitaar spelen,
zelfs met geklauwde vingers.
Sommige mensen lachen niet naar de zon,
ze huilen liever naar de maan.
Sommige mensen begrijpen niet dat de grond onder hun voeten
van iemand anders kan zijn.
Voor Bite the hand that feeds you gaan we aan de slag met een meute jonge Roma- en andere muzikantjes. Ergens tussen Gadjo Dillo en Minor Swing ontstaat een sprookje met scherpe klauwen. Over zwarte schapen en wilde welpen, over hebben en over houden, over volle manen en lege portemonnees.
De makers draaien de clichés rond zigeuners, gitano’s en manouches binnenstebuiten, op zoek naar de ontbrekende spijker van de kruisiging.
"Tijdens de voorstelling transformeert Al Timimi tot een harig monster, bijna een hond. Zijn slotmonoloog is een straffe schop onder de kont van het publiek: 'Ik word behandeld als een hond maar ik zal me maar aangeven bij de politie - al weet ik nog niet goed waarvoor - want ik kan hier toch niet leven en werken.' Die zit."
Els Van Steenberghe, Knack
Regie
Haider Al Timimi
Spel
Haider Al Timimi & Nicolas Delalieux
Muzikanten
Eduardo Vega, Brian Bruggen, Dries De Moor, Norbert Karolcik & Martin Balogh jr
Tekst
Chris Van Camp
Muziek
Eduardo Vega
Dramaturgie
Bart Capelle
Danscoaching
Georgina del Carmen Teunissen
Kostuum
Marij De Brabandere
Scenografie
Maarten De Vrieze
Lichtontwerp
Reynaldo Ramperssad
Geluid
Karel Marynissen
Productieleiding
Brigitte Mys
Productie
Kloppend Hert
In samenwerking met
Moussem Nomadisch Kunstencentrum
Met de steun van
de Vlaamse Gemeenschap