Voorbije producties

   

Move (on)

Schermafbeelding 2019 11 19 om 18 00 39
woe 05 feb 2020
Vooruit (première) Gent
20:00 Tickets
don 06 feb 2020
Vooruit Gent
20:00 Tickets
vri 07 feb 2020
Vooruit Gent
20:00 Tickets
zat 08 feb 2020
Vooruit Gent
20:00 Tickets
woe 12 feb 2020
CC Het Gasthuis Aarschot
20:00 Tickets
don 13 feb 2020
Kaaitheater Brussel
20:30 Tickets
vri 14 feb 2020
Kaaitheater Brussel
20:30 Tickets
zat 15 feb 2020
Kaaitheater Brussel
20:30 Tickets
din 18 feb 2020
Cultuurcentrum Brugge
20:00 Tickets
don 20 feb 2020
ARSENAAL/LAZARUS Mechelen
20:15 Tickets
vri 21 feb 2020
ARSENAAL/LAZARUS Mechelen
20:15 Tickets
zat 22 feb 2020
C-Mine Genk
20:15 Tickets
din 03 maa 2020
Toneelschuur Haarlem Haarlem
20:30 Tickets
zat 07 maa 2020
De Warande Turnhout
20:15 Tickets
zat 07 maa 2020
Bronks Brussel
14:00 Tickets
woe 11 maa 2020
Schouwburg Kortrijk
20:15 Tickets
don 12 maa 2020
Toneelhuis Antwerpen
20:00 Tickets
vri 13 maa 2020
Toneelhuis Antwerpen
20:00 Tickets
woe 18 maa 2020
Theater aan het spui Den Haag (NL)
20:15 Tickets
vri 08 mei 2020
Monty Antwerpen
zat 09 mei 2020
Monty Antwerpen

De voorstelling Move (on) is ontstaan uit de wens van tg Stan om de grootste bekommernissen van het gezelschap te delen met acteurs en dansers met verschillende achtergronden en diverse artistieke praktijken.

De jonge actrice Btissame Bourrich, laatstejaarsstudente aan het Conservatorium van Antwerpen, de actrice van Russische origine Evgenia Brendes, de Franse toneelspeelster Olga Mouak, de Palestijnse acteur en schrijver Atta Nasser, Haider Al Timimi, artistiek leider van het gezelschap Kloppend Hert, de danser en choreograaf van Marokkaanse afkomst Youness Khoukhou, de Braziliaanse danser en acteur Gustavo Vieira en twee van de stichtende leden van tg Stan, Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen, hebben elkaar teksten voorgelegd die ze belangrijk vinden. Rond de werktafel, waarop zich wekenlang gedichten, romans en theaterstukken hebben opgestapeld, hebben ze een gemeenschappelijk verhaal opgebouwd met behulp van woorden, maar ook van hun lichaam.

De basisstructuur van het stuk bestaat uit dialogen, vooral ontleend aan het werk van de Engelse toneelauteur Dennis Kelly, als een dof gegrom dat het gevoel van onbehagen in de huidige maatschappij uitdrukt, met haperende communicatie, eenzame dromen en plotse uitbarstingen van geweld tegenover de ander die men niet kent. Deze levendige en vaak chaotische dialogen, zowel tragisch als banaal, drukken de existentiële en morele onzekerheid van onze medeburgers uit.

Boven deze door angst getekende dialogen zullen zich stemmen verheffen, bezield door de wens zich te verzetten. Het gaat onder meer om brieven van twee jonge inwoners van Caïro uit de roman I ran to the Nile van de Egyptische schrijver Alaa El Aswani. Ze spreken over alledaagse corruptie, over het economische, sociale en religieuze keurslijf waarin de personages gevangen zitten en de vurige wens zich eruit te bevrijden vooraleer ze moeten zwichten voor de nederlaag of de ballingschap. Naast hun stemmen zullen er andere weerklinken, afkomstig uit de gedichten van de Palestijn Mahmoud Darwish of de teksten van de Syrische toneelschrijver Saadallah Wannous, opwellingen van wilde hoop de wereld radicaal te veranderen en tegelijkertijd uitingen van de gezamenlijke onmacht om dat doel te bereiken.



Opdat de spelers zich zo vrij mogelijk kunnen uitdrukken, bevat Move (on) choreografieën waarin de lichamen zich verbinden met de teksten. Ze speuren naar de overeenstemming tussen de innerlijke leefwerelden en hun uiterlijke uitdrukking, het wrijvingspunt tussen het individu en de groep.


Deze productie wordt gerealiseerd door STAN en Kloppend Hert in samenwerking met het Nomadisch Kunstencentrum Moussem, Vooruit en Toneelhuis. Met medewerking van de journaliste, schrijfster en documentairemaakster Laurence D’Hondt.

Nederlands, Engels, Frans, Noord-Afrikaans Arabisch, Midden-Oosters Arabisch, Braziliaans en Russisch gesproken. Met boventitels in het Nederlands, Engels en/of Frans.

Van en met

Btissame Bourrich, Evgenia Brendes, Jolente De Keersmaeker, Olga Mouak, Atta Nasser, Haider Al Timimi, Youness Khoukhou, Frank Vercruyssen & Gustavo Vieira.

Kostuums

Sietske Van Aerde

Lichtontwerp

Stef Stessel

Productie

tg STAN

Coproductie

Kloppend Hert, Moussem, Toneelhuis & Vooruit

Met medewerking van

Laurence D'Hondt

over STAN

Toneelspelersgezelschap STAN, acroniem voor Stop Thinking About Names, is het theatercollectief rond Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver en Frank Vercruyssen die elkaar eind jaren tachtig ontmoeten aan het Conservatorium van Antwerpen. STAN stelt de toneelspeler centraal en gelooft sterk in het principe van de soevereine acteur: hij is zowel speler als maker. Er wordt niet gerepeteerd in de conventionele betekenis van het woord; het grootste deel van het repetitieproces vindt plaats rond de tafel. Zodra de keuze voor een stuk is gemaakt wordt de tekst bewerkt en hertaald om zo tot een eigen nieuwe speeltekst te komen. Pas de laatste dagen voor de première gaan de spelers de vloer op, maar de voorstelling komt pas echt tot stand als de toeschouwers in de zaal zitten. STAN koestert een rotsvast geloof in de 'levende' kracht van theater: de voorstelling is geen reproductie van een aangeleerd iets, maar wordt elke avond opnieuw gecreëerd, samen met het publiek. Een STAN-voorstelling is daarom geen voltooid product, maar eerder een uitnodiging tot dialoog.

STAN staat voor teksttheater en kan zich beroepen op een uitgebreid en verscheiden repertoire. Hoog op de repertoirelijst staat het oeuvre van de klassieke toneelauteurs zoals Tsjechov, Gorki, Schnitzler, Ibsen, Bernhard of Pinter. Teksten uit de toneelgeschiedenis ontstoffen en naar het hier en nu trekken door een herlezing, door ze in een hedendaagse context te plaatsen. Naast de grote klassiekers kiest STAN ook vaak voor het werk van hedendaagse auteurs zoals recent nog Yasmina Reza, Jon Fosse en Marius von Mayenburg en worden er schrijfopdrachten gegeven. Maar de keuze kan ook vallen op collages van teksten, waarbij er vertrokken wordt van zowel toneelteksten als kortverhalen, sketches, filmscripts, filosofische traktaten en romans. STAN wil vertrekken van de overtuiging dat toneel geen elitaire kunst is, maar eerder een kritische reflectie over hoe ieder van ons in het leven staat, over onze overtuigingen, onze bekommernissen, onze verontwaardiging. Wereldrepertoire biedt als geen ander inzicht in de condition humaine en reikt sleutels aan om de complexiteit van deze wereld te vatten. STAN zoekt daarbij vaak de paradox van de komedie op: door humor en lichtheid wordt de tragedie vaak tastbaarder en intenser.

www.stan.be

over Moussem

Moussem Nomadisch Kunstencentrum bevraagt de heersende artistieke canon en reflecteert over de gevolgen van de globalisering veroorzaakt door nieuwe en oude migratiestromen. In haar internationale werking focust Moussem op artiesten met een link naar of een openheid voor de Arabische wereld. Moussem richt zich op een divers stedelijk publiek en kiest er bewust voor om haar activiteiten te integreren binnen reguliere kunsthuizen in Vlaanderen, Brussel en Europa. Moussem profileert zich als een internationaal kruispunt in het Vlaamse kunstenveld. Dit uit zich in de vele artistieke samenwerkingsverbanden.

www.moussem.be