Zero For Conduct

Promo zero for conduct
woe 06 nov
OPEK Leuven
Start om 20:00 Tickets
don 07 nov
OPEK Leuven
Start om 20:00 Tickets
vri 08 nov
OPEK Leuven
Start om 20:00 Tickets
zat 09 nov
OPEK Leuven
Start om 20:00 Tickets
din 19 nov
De Studio Antwerpen
Start om 20:00 Tickets
woe 20 nov
De Studio Antwerpen
Start om 20:00 Tickets
vri 29 nov
Vooruit Gent
Start om 20:00 Tickets
zat 30 nov
Vooruit Gent
Start om 20:00 Tickets
zat 01 feb
CC Gildhof Tielt
Start om 20:00 Tickets

We maken auto’s die zelf rijden en computers die zelf denken.

We knippen en plakken met ons eigen DNA.
Australië is onze achtertuin en de planeet Mars bijna een vakantiebestemming.
De wereld verandert met een duizelingwekkende snelheid. Waarom zien onze klaslokalen er dan nog net zo uit als 100 jaar geleden?

Theatermaker Haider Al Timimi neemt in Zero for conduct samen met een diverse groep jongeren tussen 15 en 22 jaar ons onderwijssysteem op de korrel. Waarom weigert dat systeem zich heruit te vinden? Worden jongeren genoeg aangesproken op wie ze zijn of willen worden? Is er plaats voor leerkrachten die buiten de lijntjes willen kleuren? Waarom is het zo moeilijk om nieuwe inzichten over leren te implementeren en te bestendigen? Waarom zijn helden als Robin Williams in Dead Poets Society of Michelle Pfeiffer in Dangerous Minds moeilijk denkbaar in een echte school? Waarom komt het vak filosofie zelden aan bod in het onderwijs?

Wat vaststaat is dat einddoelen en diploma’s vandaag de dag moeten bekeken worden in een veranderende samenleving en maatschappij waar diversiteit en complexiteit een feit zijn. Bart de Wever spreekt over een 'pretpedagogie'. Teveel aandacht zou gaan naar welzijn en te weinig naar kennisoverdracht. De directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen Lieve Boeve zegt dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat omwille van de tanende budgetten, de te grote klassen en de stijgende diversiteit. Vroeger waren er meer ‘excellente’ studenten, maar iedereen vond het normaal dat driekwart van de leerlingen onderweg afvielen...

Zero for conduct is een aanknopingspunt om vanuit een theatrale en absurde hoek te kijken hoe het onderwijs heruitgevonden kan worden.

Een co-creatie van Kloppend Hert en fABULEUS

Regie

Haider Al Timimi

Assistentie Regie

Astrid Rogiers

Spel

Joanita Acheampong, Mohammed Basim, Cherine Chat, Marijke Claes, Maaike De Baerdemaeker, Marilou Dejans, Marie De Cort, Majd Hanon, Wouter Tran en Renée Vaerewijck

Dramaturgie

Bart Capelle

Bewegingsadvies

Georgina del Carmen Teunissen

Kostuum

Lotte Stek

Scenografie

Sven Roofthooft

Licht

Reynaldo Ramperssad

Productie

Kloppend Hert & fABULEUS

Coproductie

Perpodium

Met de steun van

Ufund, de stad Leuven, de stad Gent, de Vlaamse Gemeenschap en de Tax Shelter van de Belgische federale overheid

Haider Al Timimi en de band tussen fABULEUS en Kloppend Hert

Haider Al Timimi arriveerde als 6-jarige vanuit Bagdad in Gent, een onbekend land waarvan hij de taal niet sprak. Zijn vader wilde in België doctoreren als landbouwingenieur en nadien terugkeren naar Irak. Maar de Golfoorlog maakte dat land geen veilige plek voor een jong gezin. Als kind al wilde Haider jazz- of soulzanger worden, maar hij studeerde automechanica en is nog altijd in staat om je auto te repareren waar je bij staat. Ook is hij een begenadigde tegellegger en marmersnijder en slijpt hij zonder problemen elektriciteitsgoten. Tijdens zijn puberteit speelde muziek een cruciale rol en begon hij te dansen. Breakdance en hip hop gaven hem in de overgangsfase die zijn jeugd voor hem was de gelegenheid zijn geslotenheid te overwinnen en binnen te komen in een gemeenschap waarvan hij niemand kende en de taal niet begreep. Eerst danste hij op straat, later via de jongerenwerking van het Gentse gezelschap Union Suspecte waar zijn uniciteit en potentieel onmiddellijk duidelijk werden. Wat niemand voor mogelijk achtte, gebeurde. Hij keerde het technische onderwijs en zijn voorbestemde rol om als arbeider in een fabriek te werken de rug toe en zong en danste mee in Cesena, de voorstelling waarmee Anne Teresa De Keersmaeker in 2011 hoge ogen gooide in Avignon. Later stroomde Haider door naar de vaste kern van Union Suspecte. Toen dat collectief ophield te bestaan, richtte hij in 2013 het gezelschap Kloppend Hert op dat in 2017 structurele erkenning kreeg.

Deze ervaringen en ambities wil hij graag als een rolmodel delen met jonge mensen die ook hun weg zoeken in het leven. Zo is hij als gastdocent verbonden aan Kunsthumaniora Brussel en Luca School of Arts en initieert hij workshops met jongeren met diverse achtergrond voor De Brakke Grond, KVS, Les Halles De Schaerbeek … Vanuit Kloppend Hert maakte hij met Roma-jongeren de voorstelling Bite the hand that feeds you. Hij lag aan de oorsprong van TransfoCollect (met Geert Opsomer) en EXIT the comfortzone (met BRONKS), twee initiatieven om jongeren van achtergestelde sociale groepen en een andere culturele achtergrond in het culturele veld te betrekken. Vanuit die ervaringen vloeide de noodzaak om een jongerenwerking uit te bouwen binnen zijn eigen gezelschap Kloppend Hert. Jong Gewei zet in op een groep jongeren die vanuit hun culturele of sociale achtergrond niet in aanraking komen met kunst en begeleidt ze 5 jaar lang. Er zijn mogelijkheden om hen te laten doorstromen in professionele producties en samen te werken met kunstscholen. De vorm- en theatertaal van Kloppend Hert vertrekt niet vanuit verschillen, maar verenigt tradities met populaire cultuur. Een nieuwe maatschappelijke inbedding is geboren. De jongeren van nu zijn de volwassenen van de toekomst. Future is now.